Роль ритму у розвитку дитини

У сучасній педагогіці та психології існує безліч методик раннього та дошкільного розвитку дітей. Деякі наголошують на побутових навичках дитини, деякі – на сенсорному досвіді, а є підхід, який передбачає ранній музичний розвиток.

Важко уявити, як розвивати музичні здібності в дітей віком до трьох років?

Орф-підхід дає відповіді на багато питань.

Карл Орф – відомий німецький музикант, композитор та педагог. Він був переконаний, що людина у своєму індивідуальному розвитку проходить шлях історичного розвитку людства. Тому для розвитку дітей пропонував використовувати просту, зрозумілу для дітей музику. При цьому малюки під час гри можуть створювати і власну музику, яка базується на певному ритмі. Саме ритм, згідно з ідеями Орфа, є ключовим чинником у розвитку дитини.

Що ж використовується в Орф-підході для створення ритму?

Всі навколишні предмети, які видають звук. Як тільки тіло дитини розвинене достатньо, щоб сидіти і хапати різні предмети, вона починає вивчати ці предмети. У якийсь момент дитина розуміє, що більшість із них у певних умовах можуть звучати. Це можна назвати першими кроками до музичного розвитку, адже перш ніж почати сприймати і створювати музику, потрібно познайомитися з усім багатством її елементів – звуками.

Орф-інструменти

В основному це ритмічні інструменти: барабани, маракаси та багато інших. Це найпростіші інструменти, з яких легко отримати звук, з ними досить просто створити ритмічний малюнок. Після того, як дитина здатна осмислено відтворити ритм за допомогою цих інструментів, можна підключати мелодійних друзів – ксилофони, металофони, дзвіночки і т.д.

Тіло

Плескання, клацання, стукіт - все це можна і потрібно використовувати для створення елементарної музики.

Голос

Незалежно від того, чи має дитина природні вокальні дані, її голос можна використовувати для створення музики. У ранньому віці це можуть бути прості склади, що імітують звуки тварин, далі можна додавати проспівування одного слова, після чого створювати цілі фрази. Крім того, важливо навчити дитину регулювати гучність власного звучання.

Ритм дуже простий для розуміння дитиною. Оскільки все життя дитини підпорядковується певним ритмам: пори року, доби, ритму дихання і серця. Все, що має ритм, корисно і зрозуміле для дитини. Більше того, в головному мозку реєструється близько десяти різних видів ритму, кожен із яких відповідає за різні когнітивні функції, а також за активацію та релаксацію нервової системи.

Більшість людей, слухаючи музику, сприймають тільки її мелодію, випускаючи з уваги ритм. Але саме ритм музики справляє вирішальний вплив на психоемоційний стан людини у процесі прослуховування, відповідно і його розумову діяльність.

Ритм – основний, але не єдиний фактор розвитку дитини в Орф-підході.

Дихання, рух, мова, театралізовані постановки також позитивно позначаються на загальному та музичному розвитку дитини. Але всі ці елементи накладаються саме на ритм, використовуючи його як потужний фундамент для розвитку та творчості дитини.