Лінгвістичні ігри

Дитина пізнає світ під час гри, адже саме гра супроводжує кожен етап розвитку малюка. З дорослішанням дитина обирає складніші ігри, в які вона грає. Гра – це не просто розвага, це творчий і пізнавальний процес, це ціле життя. Існує безліч популярних світових методик раннього розвитку, побудованих в першу чергу на іграх. Не секрет, що саме інтерес мотивує дитину до нових відкриттів. Наприклад, вивчення іноземної мови пройде набагато легше і швидше, якщо буде подаватися в ігровій формі.

Що таке «лінгвістичні ігри»?

У самій фразі «лінгвістична гра» вже розкривається сенс цього словосполучення. Це мовна гра, забава, пов’язана з вивченням і збагаченням мови, з розвитком логічного мислення, де головним персонажем є знання мови, тобто – лінгвістика.

На кожному етапі розвитку дитини лінгвістичні ігри допомагають покращити різноманітні сторони мовної діяльності дитини. Під час гри малюк накопичує знання, розвиває мислення і уяву, освоює рідну мову і, звичайно ж, навчається спілкуванню.

Мова, у всьому її різноманітті, є необхідним компонентом спілкування. Найважливішою причиною вдосконалення мовної діяльності дітей дошкільного віку є створення емоційно сприятливої атмосфери, яка сприяє виникненню бажання брати активну участь у мовному спілкуванні. І саме гра допомагає створити такі ситуації, в яких навіть найбільш нетовариські та сором’язливі діти вступають у спілкування та розкриваються.

Якими бувають лінгвістичні ігри

Умовно лінгвістичні ігри можна розділити на дві групи: комунікативні (розвиток мови) та мовні (розширення кругозору та вміння використовувати словниковий запас).

До комунікативних ігор належать:

  • Ігри-здогадки
  • Підбери або знайди пару
  • Пошукові
  • Знайди відповідність
  • Збір інформації
  • Комбіновані

До мовних ігор належать:

  • Ігри, створені для вивчення традицій інших країн
  • Знайомство з культурою
  • Розкриття культурних цінностей різних народів

Користь лінгвістичних ігор

Завдяки лінгвістичним іграм у дитини відбувається становлення культури мови та спілкування:

  • формується інтонаційно-динамічна виразність мови,
  • формується темпоритміка та чіткість вимови кожного слова;
  • формується правильність наголосу у слові, грамотність, ясність та вміння правильно формулювати свою думку;
  • розвивається діалогічна та монологічна мова;
  • збагачується словниковий запас;
  • формуються передумови писемного мовлення;
  • відбувається стимуляція мовної активності дитини в цілому.

Важливо!

Емоційна складова, як і під час будь-якого ігрового процесу, тут грає одну з головних ролей. Використовуючи лінгвістичні ігри як засіб організації спілкування і спільної діяльності дитини та дорослого, необхідно ретельно стежити за настроєм дитини, виявляти та враховувати її мовні можливості. Там, де дитина не може знайти відповідного слова, дозволяється поєднувати мовні та немовні засоби спілкування – жести, міміку, пластику.

Найпоширеніші види лінгвістичних ігор

 Згадай слово

Завдання цієї гри – згадати слова, поєднані загальним змістом. Допомагати грати у «Згадай слово» нам може м'яч. Ведучий/викладач просить назвати п'ять (порід кішок, плаваючих тварин, професій, дерев, квадратних предметів, червоних фруктів, музичних інструментів тощо), після чого він кидає м'яч. Маленький студент має швидко назвати слова, які підходять за змістом, щоразу стукаючи м'ячем об підлогу. Одна правильна відповідь – один бал.

Ще цікавіше грати в цю гру з кількома учасниками – іншими дітьми або з бабусею та дідусем, адже змагання завжди робить гру азартнішою.

 

Словосполучення зі змістом

Це складніша гра, ніж «Згадай слово», але тим вона й цікавіша. Ведучий/викладач називає різні словосполучення, наприклад, машина їде, дощ капає, кит пливе, чайник кипить і таке інше. Якщо сенс словосполучення вірний, то діти піднімають руки, якщо ні – повинні вказати на помилку. Протягом гри потрібно вжити кілька неправильних фраз, наприклад, кішка гавкає, або фіолетова диня, вовк жує траву або літак пливе.

Будь-які плутанини в іграх корисні, вони змушують дитину бути уважними, тим більше це завжди веселить дітлахів.

 Ланцюжок слів

Підбираючи іменники та прикметники, які характеризують когось або що-небудь за схожими ознаками, ми збагачуємо словниковий запас дитини. Як саме? Завдання дитини – нанизати «намиста» зі слів, які з'єднані між собою.

Наприклад, візьмемо слово «шарф».

- Яким буває шарф?

– Теплим, синім, з бубонами, колючим…

- А що ще буває колючим?

– Голка, ялинка, їжачок…

– А де знаходиться ялинка?

– У лісі, на подвір'ї, на дачі, у будинку на Новий рік…

– А хто живе у лісі?

– Звірі, комахи, дерева…

- А які тварини змінюють свою шубку до зими?

– Зайчики…

І так далі…

 Інтерв'ю

Дитина у грі стає фахівцем певної професії чи зіркою, а ведучий – інтерв'юером. Малюк може обрати роль любителя подорожей, музичного експерта, шанувальника живопису, мультиплікатора тощо. Вибір ролі того, кого інтерв'юватимуть, може здійснюватися за індивідуальним бажанням дитини або ж можна надати дитині вибір з кількох варіантів (раптом, гравцю відразу буде складно визначитися). Ведучий/викладач повинен дізнатися про свого співрозмовника якнайкраще, тому просить дитину відповідати на кожне запитання розгорнуто, в деталях. Наприклад, дізнаючись музичні смаки свого співрозмовника, ведучий ставить питання, пов'язані з серйозною та легкою музикою: опера, симфонія, камерна музика; рок, поп-музика, джаз, естрадна музика і т.д. Кожна відповідь на питання оцінюється з точки зору логічного сенсу, послідовності, націленості на необхідний обсяг інформації. У відповіді на запитання мають пролунати епітети. За кожний епітет учасник отримує один бал.

 

Лінгвістичних ігор придумано мільйон, і вигадати можна ще більше. Головне, в даному випадку не сковувати свою фантазію та використовувати кожну можливість у нестандартній ігровій формі навчити малюка новому.

Чи проводимо ми лінгвістичні ігри в Джеронімо?

Звичайно!

Лінгвістичні ігри використовуються у дитячому садочку та на всіх основних заняттях дитячого розвиваючого центру Джеронімо:

  • на заняттях з дітьми від 1 року до 4 років ми граємо в лінгвістичні ігри для вивчення рідної мови;
  • на уроках англійської мови ми граємо в лінгвістичні ігри іноземною мовою, тим самим зміцнюємо словниковий запас малюків, розвиваємо пам'ять та мислення;
  • елементи лінгвістичних ігор задіяні у програмі дитячого садка Джеронімо та занять з підготовки до школи;
  • і обов’язково програма літнього табору Geronimo Camp включає в себе окремий блок з лінгвістичними іграми українською та англійською мовою.

Для активізації мовного розвитку дітей на заняттях і в дитячому садочку Джеронімо використовуються вправи та ігри, які спрямовані на вирішення різних мовних завдань. Основні цілі – це розвивати звукову культуру мови, формувати граматичний склад мови, збагачувати словниковий запас та розвивати зв'язне мовлення. Ці завдання вирішуються на кожному віковому етапі, проте від віку до віку йде поступове ускладнення методів і прийомів навчання мови. Всі завдання тісно пов'язані між собою і запропоновані ігри та вправи розвивають у дітей увагу до слова.

Під час проведення будь-якої гри ми керуємося золотим правилом організації дитячої діяльності, в тому числі і ігрової: дитині має бути цікаво та комфортно.